Washi Tape

Hey Allemaal

Vandaag wil ik jullie graag iets vertellen over een soort van verslaving (voor mij alleszins), Washi Tape. Of je het nu kent of niet, maakt niet uit!

We zullen beginnen met wat geschiedenis over washi tape… Zoals je misschien al hoort aan het woord ‘Washi’ komt het niet van het Nederlands of Engels, nee, eigenlijk komt het van Japan. ‘WA’ wil ‘Japans’ zeggen en ‘SHI’ papier, (even een linkje leggen, SuShi… ,zeewier, papier… ). Dus WaShi, Japans papier. Het is allemaal gestart met het traditionele Japanse papier (washi), het werd met de hand gemaakt van allerlei planten, tarwe, … zoals bamboe. Het werd en wordt nu nog steeds gebruikt voor kunst (denk aan origami). Het werd traditioneel ook gebruikt voor kleding, speelgoed, … en van die typische Japanse deuren en ramen. Later is men kleefmiddel aan strookjes washi gaan smeren. En toen was er Washi Tape!

IMG_4655   IMG_4660

Dus zoals ik al zei is het voor mij een beetje een ‘verslaving’ geworden om mooie washi tapejes te vinden. De meeste en mooiste komen van Hema, ze hebben er dunne, normale, dikke en extra dikke. Ik heb de mooiste van mijn tapejes in een bokaal van Ikea gestoken.

IMG_4657   IMG_4658

Ik vind het altijd heel leuk om er dingen mee te versieren, wat gemakkelijk gaat met Washi Tape want je kan het scheuren! (Even voor de duidelijkheid: Washi Tape niet verwarren met plakband waarop een printje of kleurtje staat, die kan namelijk niet scheuren!) Je kan het ook op muren plakken en het er daarna weer afhalen zonder dat er verf afkomt ( zeggen sommige mensen) . Ik heb het al een paar keer gedaan maar er kwam jammergenoeg wel verf af toen ik mijn posters van 1D eraf wou halen 😉 . Het hangt natuurlijk ook af hoe sterk jouw tape plakt. Dus wees er maar voorzichtig mee! Als er verf afkomt, is het meestal wel omdat de tape er al iets langer opzit.

IMG_4681     IMG_4649

Je kan het misschien ook herkennen als afplaktape om te schilderen, al is die meestal wit of een iets saaiere kleur. Die wordt dan ook eerder Masking Tape genoemd.

Hopelijk heb je er iets uit geleerd! Als je nog vragen hebt over Washi Tape laat ze gerust achter, dan gaan we ze zeker proberen te beantwoorden!

Vele knuffels

EmmPhie

3 Comments

Geef een reactie

